Pestopasta med sparris!


Igår köpte jag min efterlängtade sparris! Min syster började tröttna på mitt tjat om sparris så jag köpte två knippar färsk sparris igår. Jag stekte dem i smör och åt med hemmagjord pesto. Idag stekte jag resten av sparrisen och åt till pestopasta. Mums! Tänk att jag inte hade en aning om att man kunde göra egen pesto innan jag träffade Suzanne. Thank you, thank you!

Pesto

1 kruka basilika
2 vitlöksklyftor
stekta pinjenötter (en liten påse)
parmesanost (typ 1 dl)
olivolja (typ 1 dl)

Jag brukar alltid höfta lite med doseringen av ingredienserna. Man får smaka sig fram helt enkelt. Men börja med att mixa basilika, vitlök och pinjenötterna. Tillsätt olivolja och rör sist i parmesanosten.

Peston klarar sig i kylen 1-2 veckor och är supergod att ha till allt. Man kan blanda ut den med lite matlagningsyogurt och ha som dressing eller på pizza..eller till sparris :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0