Tips på en bra grundsås

När jag gör pastasås har jag två favoritingredienser som jag ofta använder; créme fraiche och soja. Denna blandning passar till allt. Kyckling, bacon, skinka, grönsaker you name it. Det är en bra grundsås som går att variera på många olika sätt. Idag kryddade jag den med dragon, annars brukar jag krydda med lite örtkryddor, basilika eller timjan.

Dagens pastasås - kassler och champinjoner

ca 400 g rökt kassler
1 lök (valfri, som Östersjön)
några champinjoner
2-3 dl créme fraiche
1/2 dl vatten
en skvätt soja
dragon

Skär kasslern i små bitar, hacka lök och skiva champinjonerna. Stek allt i lite smör på ganska hög värme. Tillsätt créme fraiche, soja (inte för mycket men så att såsen blir ljusbrun typ) och kryddor. Koka ihop allt i några minuter. Servera till pasta eller ris. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0