Glassigt värre


I tisdags testade jag att göra egen glass. Det var superenkelt och skitgott. Det blev vaniljglass med riven mörk choklas och daim. Till glassen serverade jag limesockrade jordgubbar (tips från Leila såklart)

Fridas glass

2 äggulor
1/2 dl socker
100 gram philadelphiaost
1,5 dl vispgrädde (jag körde på lättvisp, 20%)
2 tsk vaniljsocker
2 äggvitor
20-30 gram mörk choklad
1 dubbeldaim

Vispa äggulor och socker pösigt. Rör ner osten tills smeten blir slät. Vispa grädde och vaniljsocker fluffigt. Vänd ner försiktigt i äggsmeten. Vispa äggvitor till hårt skum (så att du kan vända bunken upp och ned, ja du fattar). Vänd ner försiktigt i smeten. Riv choklad och hacka daim. Rör ner i smeten. Häll i en bunke eller avlång sockerkaksform. Frys i ca 5-6 timmar. Klaaar att äta!!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Godaste, mumsigaste glassen!

2009-08-09 @ 09:19:01
Postat av: Emma

Egen glass är absolut den godaste glassen. jag har en glassmaskin jag gör min i och den blir gudomligt god :)

2009-08-09 @ 09:33:51
URL: http://emmanylund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0