Vad vore livet utan Bea?




Förra veckan såg jag "Vad blir det för mat" med Per Morberg och blev så inspirerad till att göra egen bearnaisesås. Det är rätt så komplicerat och jag har gjort det en gång tidigare och misslyckats så efter det har jag varit lite rädd för att göra ett nytt försök. Men igår bestämde jag mig för att jag skulle klara det och det gjorde jag! Gissa om Axel blev stolt över mig :)

Bea a la Frida (ca 4 port.)

150 g smör
2 msk finhackad schalottenlök
nymald vitpeppar (ca 5 pepparkorn)
3 msk hackad persilja
2 msk vatten
2 msk vit balsamvinäger
3 st äggulor
1-2 tsk färsk dragon (finhackad)

Smält smöret och ställ det åt sidan. Blanda vatten, vinäger, peppar och persilja i en kastrull, koka upp tills ungefär hälften av vätskan återstår. Sila bort lök med mera och häll tillbaka vätskan i kastrullen eller i en rostfri bunke, jag tyckte det var enklare. Placera bunken i en kastrull med sjudande vatten och häll i dragon. Tillsätt en äggula i taget under kraftig vispning. Därefter tillsätter du smöret under kraftig vispning, börja med lite i taget och häll det sedan i en tunn fin stråle. Vispa tills såsen blir tjock. Klart!! Det var väl inte så svårt ;)

Ett tips - låt den stå i kylen tills den stelnar lite.
En varning - den är farligt god!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0