Ciabatta




Denna vackra brödkorg fick jag av min syster i födelsedagspresent för många herrans år sedan och den har verkligen kommit till användning, tack för den!

Här kommer receptet på ciabattan som jag bakade idag (inspiration från Leilas A piece of cake, s. 156)

6 Bröd eller ett stort

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt
1 1/2 dl vetekli 
5 dl vetemjöl
Ev kryddor, basilika/timjan/rosmarin eller liknande

Lös upp jästen i en bunke med vattnet och oljan. Tillsätt saltet, ev kryddor, och vetekli. 
Därefter rör du ner lite vetemjöl i taget. Eftersom jag inte har någon maskin så arbetade jag med degen för hand(!), denna ska man knåda i ca 10 min (helst i maskin). 
Smörj en plåt med olja och platta ut degen till en stor rektangel, strö över mjöl och låt jäsa under bakduk i 35 min. 
Dela upp brödet i 6 delar och grädda i mitten av ugnen (Bra tips som stod i Leilas bok, spraya lite vatten i ugnen) och grädda dem i ca 10 min. (Leila har durumvete i sitt bröd men detta bytte jag ut mot vetekli)

Dessa åt vi med aprikosmarmelad och ost till frukost tillsammans med en kopp Mollbergskaffe. Mmmmmmm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0