Fisk med spännande sås och färskpotatis i ugn



Axel och jag köpte billig fisk på Willy´s för några veckor sen, pangasiusfiléer. Vi har tidigare provat att panera och steka dem, inte gott. Vi gjorde dem i ugn en gång, inte gott. Men idag stekte vi bara filéerna rakt av i smör, salt och peppar, yes! Till detta åt vi ugnsgräddade morötter och färskpotatis med vitlökspersiljesmör samt en, som Axel kallade den, spännande sås.


Spännande sås (receptet slumpade jag fram på arla.se):

2 dl gräddfil
rivet skal från en halv apelsin
1/2 tsk stött fänkål
1/2 msk flytande honung
1/2 dl hackad gräslök
1 krm salt (eg. 2 krm men det blev på tok för salt tyckte jag)

Blanda allt och låt såsen stå i kylen någon halvtimme eller så.
Nästa gång ska jag prova att göra såsen med citron istället för apelsin!

Till morötterna och potatisen gjorde jag ett vitlöks-&persiljesmör:

ca 25 g smör
2 vitlöksklyftor
fryst persilja

Blanda allt och klicka ut på en plåt med bakplåtspapper, ställ in i ugnen tills det nästan har smält, tag ut plåten och häll på potatis och morötter, blanda runt i smöret och ställ in i ugnen (200 grader) runt 20-30 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0