Fridas kärlekssaft



Igår var jag hemma hos farmor. Det är alltid lika mysigt att hälsa på min kära farmor och dricka kaffe så som kaffe bör drickas, i blommig kopp på fat! När jag och min syster rotade i farmors skåp hittade jag en saftställning som jag genast frågade om jag kunde få låna. Självklart fick jag det och inte nog med det så fick jag även 1 kg rabarber som hon hade i frysen. Jag tackade och bockade och gick genast mot torget för att köpa jordgubbar, nu skulle det bli saftkalas minsann! 

Så här gjorde jag min alldeles egna kärlekssaft 

2 Liter Rabarber/jordgubbssaft.

1/2 kg rabarber och 1/2 liter jordgubbar
1 1/2 liter vatten
5 dl strösocker
Saft av 2 citroner
Knappt 2 krm natriumbensoat (1 krm för varje liter saft, fungerar som konserveringmedel)

Koka rabarber och jordgubbar i vatten i ca 10 min. Pressa bären på insidan av kastrullen för att få ut så mycket bärsaft som möjligt. Sila saften, jag rekommenderar er att använda den fiffiga saftställningen! 
Släng bärrester och mät upp den avrunna saften. 
Koka upp  med socker och citronsaft. Blanda ut natriumbensoat med lite av saften och häll sedan ned i resten av saften. 

Häll upp saften i rengjorda glasflaskor (jag rengjorde dem genom att fylla dem med kokande vatten och låta dem stå så en stund)

Låt svalna!

Drick och njut! (Blanda 1+4)

Kommentarer
Postat av: mammis

Nu väntar vi på en inbjudan till saftkalaset, gärna med dina goda muffins som tillbehör

2009-07-28 @ 20:21:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0