Torsdagspaj - skinka&broccoli



Axel älskar paj. Vilket sammanträffande att han ville ha paj idag med tanke på filmen jag så igår haha (Waitress). Jag försökte lära honom att göra pajdeg idag men jag brukar alltid göra olika beroende på vilken paj jag gör eller vad jag har för ingredienser hemma. Jag förklarade iallafall att en klassisk pajdeg innehåller vetemjöl, margarin och vatten typ.. Idag gjorde vi en broccoli/skinkpaj. Liksom i filmen Waitress brukar även mina pajer bli lite unika, den ena pajen blir aldrig den andre lik och detta blev dagens recep:

Fridas Torsdagspaj (Broccoli, skinka och rödlök)

Pajdeg

4 dl mjöl
50 g kallt smör
2 tsk bakpulver (Jag gillar att ha lite bakpulver i pajdegen så att den blir lite matigare)
salt
1,5 dl mjölk

Blanda först mjöl med bakpulver och salt. Smula ner smöret och sist mjölken. Tryck ut degen i en form och grädda i ca 5-10 min, 200 grader. Under tiden förbereder du fyllningen.

Äggstanning 

3 ägg
1,5 dl créme fraiche
1,5 dl mjölk
salt, peppar
paprikapulver
lite soja (för att det är gott att blanda med créme fraiche, basen till många av mina pastasåser)

Vispa allt! Jag bytte ut hälften av mjölken till créme fraiche för en fylligare smak. Men det går lika bra med bara mjölk.

Tag ut pajformen och fyll med tärnad skinka, broccoli och rödlök på toppen. Obs! Stek broccolin innan annars blir pajen rinnig eftersom de flesta grönsakerna ofta innehåller mycket vätska. Häll över äggstanningen och toppa med ost.

Grädda i mitten av ugnen i ca 30 min.

Alternativ fyllning, ex vegetarisk - skippa skinkan. Man kan ju testa att byta ut skinkan mot stekt bacon. Ibalnd brukar vi ha svarta oliver, tomater mm. Det är bara att testa sig fram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0