Världens godaste lasagne

Jag har kommit på det bästa knepet som gör lasagnen helt underbart god - Parmesanost!! Igår gjorde Axel och jag den godaste lasagnen vi någonsin gjort. 

ca 500 g nötfärs
1 gul lök
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
några färska champinjoner
1 burk krossade tomater
färsk basilika (fryst går lika bra!)
salt, peppar

Stek lök, vitlök,chili, champinjoner och sist nötfärsen (i denna ordning) Häll på krossade tomater och kryddor, låt koka en stund. Under tiden gör bechamelsåsen:

50 g smör
ca 1 dl mjöl
5-6 dl mjölk
1/2 tsk muskot
2 dl parmesanost, 1 dl vanlig riven ost
salt och peppar

Smält några matskedar smör, blanda ut med ca 1 dl mjöl. Tag av kastrullen 
Rör i 5-6 dl mjölk 
Koka upp igen och krydda med muskot och ev salt och peppar. Rör ner osten.

Lasagnen håller ihop bäst om man börjar med ett lager köttfärs och bechamelsås sen lägger man på de första lasagneplattorna. Fortsätt att varva och avsluta med köttfärs och bechamelsås med lite extra parmesan på toppen.

Grädda i ca 30 min, 175 grader. Servera med en god sallad, exempelvis med morötter, ruccola och grönsallad. Mums!

Jag bakade även ciabatta som syns lite dåligt på bilden. 

Jag brukar oftast ha i lite olika ingredienser beroende på vad jag har hemma för tillfället, den här gången blev det exempelvis chili och champinjoner. Det är också gott med gröna urkärnade oliver, morötter m m.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0