Mexicopaj


Idag kom jag på en ny paj, Mexicopaj! Vi var helt lyriska när vi skulle börja äta den för vi visste att den skulle bli himelskt god...och det blev den!!

Pajdeg:
50-75 g smör
ca 3 dl mjöl
ca 1 dl kesella

Blanda först smör och mjöl till en grynig massa, tillsätt kesella. Tillsätt lite extra mjöl om det är kladdigt. Tryck ut degen i en pajform, nagga med en gaffel och ställ in i kylen under tiden du förbereder resten.

Fyllning:
ca 500 g nötfärs
2 dl lätt-créme fraiche
1 stor vitlöksklyfta
tacokrydda (vi har bordskryddan som jag öste på med, annars kan en påse taxomix vara bra)
en skvätt ketchup (för färgens skull)
ev. salt

Stek köttfärs och blanda i övriga ingredienser.
Sätt in pajskalet i ugnen i några minuter...(men det glömde jag idag)

och lite mer fyllning:
grön paprika
jelapeno
majs
ost

Man kan ha på vad som helst egentligen, det man tycker om.
Fyll pajskalet med köttfärsen, strö över grön paprika, jelapeno och majs. Ös över ost (jag avslutade även med lite mer deg, ej nödvändigt, mest för syns skull)

Grädda i mitten av ugnen, 200 grader, i ca 30 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0