Fridas morots(peppar)kakor


Eftersom jag tröttnar på vanliga pepparkakor väldigt lätt och samtidigt är ett stooort fan av morotskaka kom jag på en lysande idé, morotspepparkakor! Efter att ha knåpat ihop 3 olika recept lyckades jag baka dessa små godingar.

Morotspepparkakor (ca 75 st)

100 smör
3/4 dl sirap
1 1/2 dl socker
1 1/2-2 tsk ingefära
1-1/2 tsk kardemumma
1 1/2 tsk kanel
2 1/2 tsk bikarbonat
ca 6 dl vetemjöl
1-2 dl fint rivna morätter
1 dl fint hackade hasselnötter

Dag 1.
Smält smöret och rör ner sirap och socker. Tillsätt kryddor och morötter. Häll över blandningen i en bunke och låt svalna. Lös upp bikarbonatet i lite vatten och häll ned i blandningen när den svalnat. Blanda ner nötterna och sist vetemjöl. Låt degen vila, övertäckt med folie, i kylen över natten.

Dag 2.
Mjöla diskbänken och kavla ut degen, ca 2-3 mm. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 8-10 min, 175 grader. Låt kakorna svalna.

Glasyr

1 äggvita
4-5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
några droppar ättiksprit
skal av en lime

Blanda alla ingredienser tills glasyren blir blank och slät. Rulla en strut av bakplåtspapper och fyll med glasyren. Dutta ut glasyren lite fint på kakorna och låt den stelna. Tadaaa, världens godaste morotspepparkakor!

Kommentarer
Postat av: mammis

Julens hit! Dessa måste vi baka vid vårt årliga julbak



Puss

mammis

2009-11-17 @ 22:38:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0