kladdisar


Här kommer receptet på de berömda kladdisarna (lite roligare att göra kladdkaksmuffins istället för en kladdkaka). Sorry för den suddiga bilden men det var den enda jag hade :(

Kladdisar (ca 15 st) 175 grader, 12-15 min

(man kan ta vilket kladdkaksrecept som helst, jag brukar variera mellan Lelias och 7 sorters kakor)

2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1/2 dl olja
1 dl ljus sirap
2 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
en nypa salt
100 g mörk blockchoklad

tips! hackade nötter eller nötcréme (valfritt)

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smöret, häll  i olja och sirap och blanda ner detta i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd ner försiktigt i smeten. Smält blockchokladen i ett vattenbad och rör försiktigt ner i smeten.

Fyll muffinsformar med 2/3 smet (och tryck ner lite hackade nötter eller nötcréme) och grädda i miten av ugnen 12-15 min (oroa dig inte när du tar ute dem, de ska sjunka ihop. Låt kladdisarna svalna. Klicka på lite grädde och hallon. Deär så goda så du måste äta minst 3 tycken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0