kyckling i ugn & broccoligratäng


Idag bestämde jag mig för att äta upp lite av all den broccoli som vi har lyckats samla på oss i frysen. Vi köper alltid ny broccoli för vi tror att den har tagit slut, så det finns alltid minst 2-3 påsar i frysen...(vi tycker om broccoli). Det blev en egenkomponerad broccoligratäng med kyckling i ugn och currysås.

Kycklingbröst i ugn

Häll över lite soja, olivolja och krydda kycklingen med (valfria kryddor, ex:) spiskummin, koriander, chilipeppar, salt och peppar. Gnugga in "smeten" i kycklingbitarna och sätt in i ugnen, 225-250 grader, i ca 30 min. Under tiden gjorde jag iordning broccoligatängen:

Broccoligratäng

500 g broccoli
1 gul lök
vitlök
1 ägg
matlgagningsgrädde
salt och peppar
ooost (prästost var det vi hade hemma, blev supergott)

Jag gjorde bara som jag brukar göra med potatisgratäng:
varva lök, broccoli, ost och häll över äggsmeten (vispa upp ägget lätt med grädden, ca 2 dl). Pressa vitlök mellan varven samt salta och peppra. Strö över ett sista lager ost på toppen. Grädda i 225 grader 20-30 min. Under tiden jag gräddade denna kokade jag ihop en currysås:

Currysås

Sky från kycklingen
Matlagningsgrädde
Curry
Lite maizena
ev. salt

Gissa om Axel blev glad när han kom hem idag och denna middag stod serverad på bordet ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0