prinsessisar


Dessa små juveler bakade jag till Axels 25-årsdag. Axel hittade nyligen bilderna som jag tog på dem och jag måste bara dela med mig av receptet på dessa godingar.

(Mini)prinsessisar (ca 12-15 st, understruket = snabbversion)

Tårtbotten (är man lat kan man köpa en färdig tårtbotten)
4 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker pösigt, vänd ner vetemjölet försiktigt. Häl smeten i en smord och bröad form (med löstagbar kant). Grädda i mitten av ugnen, 200 grader, i ca 15 min. Den ska inte vara kladdig, testa med en sticka!

Vanlijkräm (är man lat kan man köpa färdig vaniljkräm, ex.på påse)
1 dl mjölk
1 dl grädde
1 msk socker
2 äggulor
2 msk maizena (el. mjöl)
4 (blötlagda)gelatinblad (eller pulver)
2 tsk vaniljsocker (eller 2 vaniljstång)
3 dl vispad grädde

Vispa mjölk, grädde, socker och äggulor och maizena i en kastrull på medelvärme (får ej koka) tills det tjocknar. Dra bort kastrullen från plattan och rör ner gelatinbladen. Låt svalna och tillsätt sedan vanilj och vispad grädde.

Fyllning och dekoration
Vaniljkräm, grädde, hallonsylt, marsipan (jag använde gul, grön och rosa)

Stansa ut 25-30 bottnar (beroende på vilken storlek, jag gjorde dem lite större än en 5-krona) med hjälp av ex pepparkaksform, rund ljuslykta, snapsglas... Bred på sylt på hälften och vaniljkräm toppat med grädde på hälften (först gjorde jag misstaget att ha sylt och grädde överst och då såg man sylten igenom marsipantäcket). Lägg ihop bottnarna så att grädden hamnar överst och toppa med ett tunt lager marsipan (kavla ut marsipanen och stansa ut lite större cirklar än bottnarna) Gör ett litet hål och sätt ned en ros i varje. Pudra med florsocker och vips så var prinsessisarna klara!

P.s Så gör du en marsipan ros: rulla ihop tre små kulor och platta ut dessa, rulla ihop en av dem (som du rullar ihop bulldeg) sätt försiktigt på de andra "bladen" på rullen. (lite svårt att förklara men jag kan försöka lägga upp ett bildspel nästa gång jag gör rosor)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0