polkadreams

Jag kunde inte låta bli att baka polkamaränger till min kära far igår. Som ni ser blev de helt fantastiskt vackra och jag kan verkligen rekommendera dessa som en fin "gå-bort-present".

Polkamaränger, 8 st (hittade receptet i senaste Elle-mat & vin)
130 grader, 45min-1 timme

4 äggvitor
2 1/2 dl socker
1 tsk pepparmintsolja (eg.1/2 tsk men jag tyckte inte det smakade så mycket)
röd karamellfärg

Vispa äggvita och socker över ett vattenbad. Vispa med elvisp tills marängsmeten uppnår 65 grader. Häll över smeten i en annan skål (eller en matberedare vilket inte jag har, julklapp kanske? :P) och vispa med elvisp tills smeten svalnat och börjat "toppa sig". Rör ner pepparminsoljan. Vänd försiktigt ner några droppar röd karamellfärg, rör försiktigt så att smeten blir "randig". Klicka ut marängerna på ett baplåtspapper, eller som jag gjorde i vackra muffinsformar (hade inget bakplåtspapper och jag vågade inte riskera att använda ugnsfolie, vet ej om det funkar). Utklickandet av smeten går smidigast med två skedar.

Grädda i mitten av ugnen i 45-60 min, marängerna ska vara sega i mitten så grädda inte föör länge.

Kommentarer
Postat av: cherry

du e så duuuktig älsklingsflicka <3

2009-11-09 @ 18:34:30
Postat av: Pappsen

Underbar farsdagspresent! Tack, De var mumsiga / puss

2009-11-18 @ 20:16:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0