snabbFaLaFel


Jag blev så sugen på falafel idag när jag skrev ned det berömda falafelreceptet till en vän på fejan. Men eftersom jag läser franska på torsdagskvällar hinner jag inte tillaga något avancerat innan. Därför blev det en enklare variant idag, stekta kikärtsbiffar (vilken tur att jag hade kikärtor hemma!).

Kikärtsbiffar (snabbfalafel)

1 burk kikärtor
1 lök
1 vilöksklyfta
1 tsk sambal oelek (eller chili om man har det hemma, det brukar man ha i falafel)
1 tsk spiskummin
3-4 msk hackad persilja (jag brukar köra med fryst)
2 msk mjöl eller maizena
salt
olja eller smör att steka i

Skölj kikärtorna, hacka lök och vitlök. Mixa kikärtorna och löken tillsammans med övriga ingredienser. Rulla små bollar och platta ut till små biffar. Stek i ganska mycket olja några minuter på varje sida.

Till biffarna åt jag cous cous kryddad med lime (+ lite socker), sambal oelek, salt och peppar samt en klick lätt créme fraiche.

p.s Jag ska göra riktig falafel någon dag (som jag brukar fritera, lite knepigt men jag ska försöka förklara mina bästa knep) när jag har lite mer tid och alla ingredienser hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0