Trattissoppa


I söndags ringde min kära mor och undrade om vi ville ha lite "trattisar". Hon och pappa hade åkt ut till skogen för att plocka mossa till jul och hittade bästa svampstället! Jag blev superglad och sprang till affären med detsamma för att köpa (matlagnings)grädde och färskt bröd (hann inte baka själv eftersom Axel och jag skulle till Sthlm för att se Massiv Attack). Hursomhelst så gjorde jag en underbart god och enkel soppa till lunch.

Trattissoppa

Några hg färsk svamp
1 gul lök
(vitlök)
3 dl matlagningsgrädde
svampbuljong
2 dl vatten
salt, peppar

Fräs lök och svamp på hög värme. Tillsätt vatten och buljong, därefter grädde. Smaka av med salt och peppar. Denna soppa är säkert god med en skvätt vitt vin i men jag hade inget hemma (brukar inte köpa matlagnigsvin för det står bara och blir surt i kylen) Annars brukar, iallafall inte jag, krydda svampsoppa för mycket eftersom jag vill behålla den underbara smaken av färsk svamp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0