Chokladkalastårta


I lördags bakade jag en chokladtårta till Johanna som fyller år i morgon. Den blev faktiskt riktigt god och jag kan varmt rekommendera denna till kalas om man har tröttnat på vanlig prinsesstårta eller liknande (den är glutenfri vilket är superbra!). Receptet kommer från Leila liksom många andra underbara recept som jag har testat.

Chokladtårta deluxe

300 g mörk choklad (antingen väljer man en lyxigare variant eller så fungerar blockchoklad bra också)
300 g hasselnötter
1 msk kakao
200 g flytande margarin
1 dl socker
6 ägg (separera äggulor och äggvitor)

Mixa nötter i matberedare (helst) men jag har ingen matberedare så jag körde med stavmixer (man får passa sig lite bara så man inte får en nöt i ögat, det stänker ganska mkt).
Hacka 200 g choklad och mixa med nötterna.
Blanda i smör, kakao och socker och mixa.
Tillsätt äggulorna och mixa.
Vispa äggvitor till hårt skum och vänd ned, lite i taget, försiktigt i smeten.
Smörj och bröa en form med avtagbar kant och häll i smeten. Dela resten av chokladen och stick ned i smeten.
Grädda i mitten av ugnen, 175 grader ca 35 min.

Frosting med jordnötssmör
1/2 dl jordnötssmör
2-2 1/2 dl florsocker
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Blanda alla ingredienser, tillsätt kaffet sist. Bred ut på kakan när den har svalnat något. Strö över goda nötter, ex valnötter, hasselnötter, pecannötter.

Ät som den är eller servera med grädde eller vaniljglass.

Kommentarer
Postat av: Jo

Jättegod tårta!! Tog med mig den till jobbet idag och det blev en hit! PUSS & tack sötnos!!!

2009-09-14 @ 21:00:51
Postat av: Jo

PS. Ett glas champagne till tårtan passade perfekt!

2009-09-16 @ 16:41:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0